Planbesked, avgifter och prioriteringar

Vad är ett Planbesked?


Om du planerar för en åtgärd som kräver att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs så ska du ansöka om planbesked. I planbeskedet får du svar på om kommunen har för avsikt att börja ett planarbete eller inte.

Ansök om planbesked

Kontakta Planenheten via kontaktcenter inför en eventuell ansökan om planbesked. Planenheten kan oftast ge en prognos om sannolikheten att få ett positivt planbesked och guida dig i ärendet. Vi vill undvika ansökningar som sannolikt kommer få ett negativt resultat och innebära stora kostnader för dig som söker.
När du ansöker om planbesked ska du fylla i en ansökningsblankett. Ansökan ska innehålla beskrivning av de föreslagna åtgärderna och en karta med markering av det område som berörs. Beskriv eventuella byggnader och deras ungefärliga omfattning i ansökan.

Blankett för ansökan om planbesked

Handläggning och beslut

Ansökan om planbesked handläggs av förvaltningen (tjänstemän). Beslut om planbesked fattas av kommunstyrelsen (politiker). Ansökan bedöms utifrån Plan- och bygglagen, kommunens gällande översiktsplan, den politiska majoritetens riktlinjer och kommunens styrdokument och strategiska mål. Avvägningar görs mellan allmänna intressen som till exempel naturvärden och sökandens enskilda intresse av att få sin önskan uppfylld.

Läs mer om kommunens översiktsplan

Kommunens strategiska mål rör bland annat minskad miljö- och klimatpåverkan, minskad segregation och attraktivt boende.

Läs mer om kommunens strategiska mål

Läs mer om kommunens sociala översiktsplan

Planläggning av mark och vatten är en kommunal angelägenhet, det brukar omnämnas som det kommunala planmonopolet. Kommunen beslutar om planbesked, och beslutet kan inte överklagas. Ett negativt planbesked innebär att arbete med detaljplan inte kommer att startas.

Kommunens översiktsplan anger inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av bebyggelsen i kommunen. Översiktsplanen ger vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas, utvecklas och bevaras. Ett positivt planbesked är ett första steg i en detaljplaneprocess, men är ingen garanti för att det i slutändan blir en antagen detaljplan.

Start av ny plan

För att planarbete ska kunna startas behöver först ett antal kriterier vara uppfyllda:

  • Det måste finnas ett politiskt beslut om planuppdrag från kommunstyrelsen.
  • Det aktuella områdets vatten- och avloppslösning måste vara godkänd.
  • Överensstämmelse med översiktsplanen kontrolleras.
  • Upprättat avtal mellan exploatör och kommunen om kostnad för ny detaljplan. Exploatören/fastighetsägaren bekostar framtagandet av en ny detaljplan.

Kommunen startar upp arbete med nya detaljplaner allt eftersom det finns ledig kapacitet inom förvaltningen. Planer med samhällsviktiga funktioner eller stor allmän nytta prioriteras. Kommunen undviker att arbeta med så kallade "frimärksplaner", det vill säga en liten plan för en enstaka fastighet. Kommunen försöker i stället arbeta med större områden. Kommunen har som ambition att arbeta för att skapa en god helhet utifrån ett ekologiskt och resurshushållande perspektiv.

Avgifter

När du ansöker om planbesked tar kommunen ut en avgift. Avgiften beror på planförslagets omfattning och tas ut oavsett om planbeskedet blir positivt eller negativt. Du kontaktas om avgiften för planbeskedet förväntas överstiga de avgifter som redovisas nedan.

Avgiften gäller bara själva planbeskedet. Inför ett eventuellt planarbete upprättas ett plankostnadsavtal där sökanden/exploatören förbinder sig att betala alla kostnader för planarbetet.

Enkel åtgärd

Avgift: 11 760 kronor (cirka 10 timmar) eller mer om antalet timmar överskrids. Avgiften beräknas då på antalet timmar som handläggningen av ärendet kräver.

Med enkel åtgärd avses projekt som uppfyller samtliga kriterier:

  • Mindre projekt av enklare karaktär.
  • Ny- eller tillbyggnad av bostadshus omfattande högst två lägenheter.
  • Ny- eller tillbyggnad av verksamheter upp till totalt 250 kvadratmeter bruttoarea.
  • Övriga projekt med en markarea av högst 2 000 kvadratmeter.
  • Ändrad markanvändning till något av ovanstående.
  • Projektet ligger inom eller i direkt anslutning till detaljplanerad markanvändning av samma karaktär.

Medelstor åtgärd

Avgift: 17 640 kronor (cirka 15 timmar) eller mer om antalet timmar överskrids. Avgiften beräknas då på antalet timmar som handläggningen av ärendet kräver.

Med medelstor åtgärd avses projekt som inte uppfyller samtliga kriterier för enkel åtgärd eller som inte uppfyller något av kriterierna för stor åtgärd.

Stor åtgärd

Avgift: 23 520 kronor (cirka 20 timmar) eller mer om antalet timmar överskrids. Avgiften beräknas då på antalet timmar som handläggningen av ärendet kräver.

Med stor åtgärd avses projekt som uppfyller något av följande kriterier:

  • Projekt av större omfattning.
  • Bostadsprojekt omfattande mer än 100 lägenheter.
  • Verksamhetsprojekt omfattande mer än 5 000 kvadratmeter bruttoarea.
  • Övriga projekt omfattande mer än 20 000 kvadratmeter markarea.
  • Ändrad markanvändning till något av ovanstående.
  • Ärenden som kan antas innebära betydande miljöpåverkan.

Återtagen planansökan

Om ansökan återtas i ett tidigt skede kan avgiften bli lägre. Avgift beror på antalet timmar handläggning som ansökan har inneburit.

Kostnad för detaljplanläggning

Kostnad för planbesked är inte inräknad i kostnaden för detaljplanen. När detaljplanen startas upprättas ett plankostnadsavtal där sökanden/exploatören förbinder sig att betala alla kostnader för planläggningen. Exploatören betalar för bland annat de timmar som kommunens tjänstemän arbetar med planen, för de eventuella utredningar som krävs och för mer fasta kostnader som exempelvis fastighetsförteckning. Planläggning kostar olika mycket beroende på storlek och komplexitet. Även små detaljplaner kan kosta ett antal hundra tusen kronor.

 

 

 

  Sidan uppdaterades: