Nu är vi över 50 tusen invånare i kommunen

Under maj har Kungälvs kommun gått över gränsen till 50 tusen invånare, detta ska vi fira med att plantera 50 stycken fruktträd. Planeringen är redan igång.

I ett videoinlägg i Kungälvs-posten berättar kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner att han glädjs över att vi är på väg att bli en stor stad. Politiken i kommunen har diskuterat hur detta ska firas. Det blir inte det traditionella firandet med fem tusen bullar utan något mer hållbart som alla kan få del av nämligen 50 fruktträd, säger Miguel Odhner i inlägget

Maria Alander på kommunen parkenhet har redan börjat att fundera på vilken typ av blommande, fruktbärande träd som kan passa bäst.
- Det finns många sorters träd som både blommar och bär frukt. Vi behöver undersöka vilka som blir bäst. Vi får också se över vilka platser som kan bli aktuella. Några är bättre lämpade för att exempelvis planteras i stadsmiljö, andra sämre. Rätt träd på rätt plats, säger Maria. Det är mycket man behöver tänka på. För att de ska trivas över tid och bli en symbol för den växande staden behöver de skötas om för att bli starka och friska.

Kan det vara en idé att plantera exempelvis ett träd vid varje skola? Är det bättre med en hel lund? Kan Kungälvs kommun få sin alldeles egna äpplemust? Frågorna är många!

-Ja, allt är säkert möjligt, säger Maria men som sagt det är många saker vi behöver ta ställning till. Det krävs planering och planering pågår!