Vänortsbesök från Tyskland

I helgen avslutades det fyra dagar långa besöket från Kungälvs kommuns tyska vänort Hiddenhausen. Samarbetet med vänorten sträcker sig tillbaka till början av 1990-talet och har omfattat utbyten inom skola och kultur.

Det var en grupp med åtta personer, framför allt politiker, som har träffat politiker i Kungälv under dessa fyra dagar. Tillsammans besökte Ytterbyskolan, Kungälvs Energi och Soltak AB och därigenom diskuterat frågor som digitalisering och energifrågor. Senaste besöket ägde rum 2012 då det planerade besöket 2021 ställdes in på grund av pandemin.

I helgen avslutades besöket med en guidad tur på Marstrand och Carlstens fästning. Som överraskning uppträdde Kungälvs Musikkår och Kungälvs Drillflickor efter de sista politiska samtalen som handlade om det fortsatta samarbetet mellan kommunerna.

hidden2_780.jpghidden3_780.jpg

Bilderna: Hiddenhausens borgmästare Andreas Hüffmann och kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S) utanför Marstrands havshotell, när de fick lyssna och se på Kungälv Musikkår och Kungälvs Drillflickor.