Ny omgång preparandutbildning inom plåt och svets på Vuxenutbildningen i Kungälv

En ny omgång av den förberedande industriutbildningen, Preparandspår Industri plåt och svets, kommer att starta under hösten 2024.

Det råder fortfarande brist på utbildade industriarbetare. Därför ser många industriföretag i Kungälv med glädje på att de elever som under 2023 började på vuxenutbildningens Industriplåt och svets- utbildning snart är redo att examineras efter att ha tillbringat flera månader ute på praktik hos lokala industriföretag.

Nu är det klart att en ny omgång Preparandspår Industri plåt och svets kommer starta i september 2024. Efter preparandspåret finns möjlighet att ansöka till den ettåriga yrkesutbildningen via GR vux som bedrivs på Vuxenutbildningen i Kungälv, i samverkan med gymnasiet Mimers Hus.

Sex veckors preparandperiod gör att fler vågar söka

De som söker Preparandspår Industri plåt och svets får möjligheten att under sex veckor prova på utbildningen.

- Genom preparandspåret vill vi ge elever möjlighet att prova på utbildningen och yrket och förhoppningsvis väcka ett intresse för branschen. Det leder också till att vi får fler sökande till utbildningen och färre avhopp på utbildningen sedan då vi gett möjligheten att prova på redan innan utbildningens start säger Sofie Alvegard, arbetsmarknadskoordinator på Kungälvs kommun.

För de elever som är fortsatt intresserade av branschen finns möjlighet att ansöka till yrkesutbildning via GR vux. Denna yrkesutbildning pågår under ett år, med start i oktober 2024. Under utbildningen får eleverna kunskaper inom ritningsläsning, mätteknik, svetsteknik och skärande bearbetning. Efter denna fas väljer eleverna tillsammans med sina lärare en lämplig praktikplats för att fortsätta sin yrkesutbildning. Det arbetsplatsförlagda lärandet är en central del av utbildningen och görs i nära samarbete med lokala industriföretag.

Är du intresserad av att läsa Preparandspår Industri plåt och svets?

Industriutbildningen plåt och svets på vuxenutbildningen kan sökas av alla som bor inom Västra Götalandsregionen på www.grvux.se.

Möjligheten att ”prova-på” utbildningen som preparand vänder sig i första hand till personer som är skrivna i Kungälvs kommun.

Om du är intresserad av att bli preparand för att ”prova-på” Industri plåt och svets eller har några frågor skickar du ditt intresse till sofie.alvegard@skola.kungalv.se.