UF-företag från gymnasiet fick chansen att pitcha sina affärsidéer inför näringslivets "drakar" under finalen av Draknästet på Kongahälla Center. Bland de nio företag som deltogi finalen valdes tre vinnare ut, där Polystack tog förstapriset med sin plattform för influencers.
Efter två intensiva dagar av företagspresentationer för alla 25 UF-företag på gymnasiet avslutades Draknästet med en final på Kongahälla Center. Finalisterna fick tre minuter på sig att presentera sina affärsidéer inför en jury av "drakar" från näringslivet, som poängsatte företagen utifrån idé, presentationsteknik, marknadsundersökning, målgrupper, säljpotential och framtidsutsikter.
Bild: "Drakarna" som agerade som jury i Dräknästet
Polystack imponerade med sin influencer-plattform
Polystack, som drivs av Elliot Enarsson Dury från naturprogrammet, tog hem förstapriset i årets Draknästet-final. Företaget har skapat en innovativ plattform som hjälper influencers att sälja exakt de tjänster och produkter deras följare efterfrågar. En influencer som har en träningsprofil kan exempelvis ladda upp sina träningsscheman på plattformen, kunden betalar för ett träningsschema, och får tillgång till det via Polystack.
Bild: I mitten, vinnaren av Draknästet Elliot Enarsson Dury
Adspot – annonser på pizzakartonger
Adspot, som kammade hem andraplatsen, erbjuder företag möjligheten att annonsera på engångsartiklar som pizzakartonger. Genom att utnyttja ytor som annars går till spillo skapar de ett effektivt och hållbart sätt att nå ut med reklam.
Bild: På andraplats: Adspot
Stilren konst återvinner gamla tavlor
Stilren konst, som tog tredjeplatsen, återvinner gamla tavlor genom att spackla över dem och ge dem nytt liv. Företaget erbjuder även tjänsten att renovera tavlor som kunder redan har hemma, vilket bidrar till ett hållbart och personligt inredningsalternativ.
Bild: på tredjeplats: Stilren konst