Kungälv högt rankad som kommun att leva i

Kungälv har klättrat 39 placeringar och rankas högre än cirka 85 % av alla andra svenska kommuner att leva i enligt nyhetsmagasinet Fokus. Kommunen får höga betyg inom jobb, serviceutbud, vård och utbildning

Sedan 2006 har nyhetsmagasinet Fokus rankat Sveriges kommuner utifrån var det är bäst att leva. Undersökningen undersöker och jämför faktorer som boendekostnader, jobb, trygghet, skolor, kommunikationer och service.

I årets rankning hamnar Kungälv på plats 39 av 290 kommuner, vilket är en förbättring med 39 placeringar från föregående år. Detta innebär att Kungälv rankas högre än cirka 85 % av alla andra kommuner i Sverige.

Kungälv placerar sig högt inom kategorierna jobb och karriär (4,2 av 5 poäng), serviceutbud (4,2 av 5 poäng), vård och omsorg (4,0 av 5 poäng) och utbildning (3,7 av 5 poäng).

Kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S) gläds åt resultatet i undersökningen.

– Jag blir både stolt och glad. Kungälv ska vara tryggt, modernt och attraktivt och det är särskilt roligt är att vi är det mest populära valet av kommun hos barnfamiljerna, det tjänar alla på säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande.

Miguel Odhner (S) utvecklar också varför han tycker att resultatet är viktigt för kommunens framtid.

– Där folk vill bo och leva, där vill företagen också växa och investera. Det skapar nya jobb, mer skatteintäkter och en bättre skola och välfärd för alla. Att fortsatt säkerställa Kungälvs attraktivitet är jätteviktigt då mer än hälften av Sveriges kommuner nu minskar i befolkning. En bra sådan sak är vår framtidssatsning på Arena Kungälv. Så det är bara glädjas och jobba på!