Kungälv klättrar i Svenskt Näringslivs ranking

Kungälv har förbättrat sin placering i Svenskt Näringslivs ranking och ligger nu på plats 181. Omdömet för företagsklimatet i kommunen har också förbättrats från 3,21 till 3,27 (med ett Sverigesnitt på 3,47). Samtidigt pågår viktiga åtgärder för att stärka tryggheten för företagare.

– Det går bra för Kungälv när det gäller företagande. Detta är den bästa siffran på fyra år, och nöjda företag skapar nya jobb, framtidstro och välfärd. Det är ett positivt besked som vi är glada över, säger Miguel Odhner (S) Kommunstyrelsens ordförande.

Ranking från Svenskt Näringsliv

Svenskt Näringslivs ranking baseras på enkätsvar från företag i hela Sverige samt statistik från SCB och UC. Enkätsvaren utgör två tredjedelar av rankingen, medan statistiken står för resterande tredjedel. Kungälv har klättrat till plats 181 och förbättrat sitt omdöme.

Trygghetsundersökning för att stärka säkerheten

Precis som förra året visar enkätsvaren att brottslighet och otrygghet är ett bekymmer för företagen i kommunen. Kommunen har som åtgärd för detta påbörjat en trygghetsundersökning. Den riktar sig till 2000 företag och syftar till att ge en bättre bild av brottsligheten som drabbar företag i Kungälv. Undersökningen påbörjas i nästa vecka och resultatet väntas vara sammanställt i början av 2025.

Läs mer om trygghetsundersökningen

Vill du fördjupa dig mer i rankingen hittar du den på  foretagsklimat.se