Kungälvs preliminära resultat för EU-valet

Cirka 56% röstade i EU-valet i Kungälvs kommun i år. Nu finns de preliminära siffrorna för hur valet har gått.

Största andel röster fick Socialdemokraterna med 24%, vilket var en ökning från förra EU-valet där de landade på 22,1%. På andraplats kom Moderaterna med 18,6%, vilket också var en ökning från 17,7%. Nedan kan du se ett diagram hämtat från www.val.se med hur resten av det preliminära resultatet ser ut.

Preliminärt valresultat.PNG

Onsdagsräkning imorgon – alla är välkomna

Onsdagsräkningen är ett moment i samband med EU-valet där man räknar röster som av olika anledningar inte har hunnit räknas under valnatten. Det kan vara till exempel röster från utlandet eller förtidsröster som har skickats per post.

Onsdagsräkningen äger rum på onsdagen efter valdagen, och resultaten från denna räkning kan påverka det slutgiltiga valresultatet. Rösträkningen är öppen för allmänheten.

Var: Sessionssalarna i stadshuset

När: Från 09:00