Nya aktörer i samhällskontraktet - Månljuset och Coop

Två nya aktörer har tecknat sig för samhällskontraktet. Med gemensamma krafter bidrar de till att öka innanförskapet i Kungälv.

Månljuset Fastighet Bygg och Markservice

månljuset 780.jpg

Tillsammans med VD Hanna Månsson och arbetsledare Mikael Månsson har idag Månljuset Fastighet Bygg och Markservice tecknat Samhällskontraktet.

Månljuset tillhandahåller stora som små tjänster inom byggnadsställningar, fasadtvätt, klottersanering, fastighetsservice och utbildning. Som företag krävs mod och tålamod att ge alla en ny chans. Månljuset har verkligen visat att detta är möjligt och på riktigt öka innanförskapet i vår kommun.

Kungälvs kommun har sedan 2016 arbetat aktivt med Samhällskontrakt. Vi gör detta för att öka innanförskapet i Kungälv. Tillsammans med näringsliv, andra offentliga myndigheter, hälso- och sjukvård och civilsamhället är vi idag över 100 olika organisationer.

På bilden ses Gun-Marie Daun, kommunstyrelsens 2:e vice ordförande, Miguel Odhner, kommunstyrelsens ordförande samt Anders Holmensköld kommunstyrelsens 1:e vice ordförande samt Mikael Månsson, Hanna Månsson, Jesus Nieves, Salim Chehadeh och Alve Dantesso

Coop Kungälv

kongahjällacenter 780.jpg

Tillsammans med butikschef Johanna Järnros tecknade också Coop vid Kongahällacenter Samhällskontraktet.

I Kungälv har Coop över tid haft en långsiktig samverkan med kommunens dagliga verksamhet. I det vardagliga har företaget visat vad inkludering egentligen innebär. Berättelserna är flera där meningsfull sysselsättning vid Coop lett till egenförsörjning och ökad delaktighet i samhället. Coop är en av flera livsmedelsbutiker som skänker mat till Hela Människan i Kungälv. Företaget har även samarbete med Aktiva seniorerna och flera idrottsföreningar och ungdomsverksamheter.

På bilden ses Gun-Marie Daun, kommunstyrelsens 2:e vice ordförande sam Johanna Järnros och Robin Höglund Coop Kongahällacenter.

Läs om Robins resa till ett fast anställning