Upptäck Kungälv på nytt med Smarta kartan

I september lanserades Smarta Kartan i Kungälv. Smarta kartan är en digital plattform som samlar olika verksamheter och platser där du kan dela resurser istället för att köpa nytt. Här finns information om allt från gratis second hand-affärer, vandringsleder, verktygsutlåning och mountainbikestigar.

På Smarta Kartan kan du enkelt se var du kan hyra, byta, låna, ge eller få saker. Genom att använda Smarta Kartan kan du spara pengar, minska din miljöpåverkan och knyta nya kontakter i kommunen. Kartan visar allt från second hand-butiker till platser där du kan byta eller låna saker.

Besök Smarta kartan på www.smartakartan.se.

Välkommen på invigningsfest

Välkommen på invigningsfesten för Smarta Kartan i Kungälvs stadshus torsdagen den 12 september kl. 17:00-19:00. Under invigningskvällen får du chansen att dyka djupare i hur du kan använda kartan för dela, byta, låna, ge, få, hyra, reparera och second hand- möjligheter i närheten av där du bor.

Tryck här för att anmäla dig till invigningskvällen

Under invigningskvällen kommer du få ta del av:

• Presentation av Smarta Kartan: Vi guidar dig genom hur du kan använda kartan för att hitta hållbara, ekonomiska och socialt givande alternativ
  • Inspirerande berättelser: Höra från flera av de verksamheter som finns representerade på kartan som delar med sig av sina bästa tips för att leva mer hållbart och samtidigt göra smarta och ekonomiska val.
  • Gåvoutbytesbord: Ett gåvoutbytesbord, där du kan ta med dig en pryl som du inte längre behöver och byt den mot något nytt! En spännande skattjakt där din ägodel är någon annans skatt.
  • Fika och mingel: Njut av gott sällskap, skapa nya kontakta och fika medan du utforskar de många möjligheterna som Smarta Kartan erbjuder.

Saknar du något på kartan?

Om du känner till fler platser eller initiativ som borde finnas med på Smarta Kartan finns möjligheten att dina förslag. Besök www.smartakartan.se/ny/ för att lämna ditt tips och om ditt förslag uppfyller kriterierna för Smarta Kartan kommer det att läggas till.

Om Smarta kartan

Smarta drivs av den ideella föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige som tillsammans med Kungälvs kommun vill synliggöra hållbara och ekonomiskt smarta alternativ i vår kommun.