Här finns information till dig som väljer Kungälvs kommun som utförare av personlig assistans. Att välja Kungälvs kommun som utförare av assistansen är ett tryggt alternativ både för dig som brukare och för våra personliga assistenter.
Väljer du Kungälvs kommun som assistansutförare kommer vi tillsammans att upprätta en genomförandeplan utifrån det beslut du fått från Försäkringskassan eller kommunen. I genomförandeplanen beskrivs hur dina insatser ska utföras och det ger dig god möjlighet att påverka hur du vill utforma din assistans.
När du väljer Kungälvs kommun överlämnar du hela arbetsgivaransvaret till oss. Du har kontakt med enhetschef och administratör som hjälper dig att administrera din personal. Vi sköter all rekrytering och anställning av assistenter. Du träffar assistenterna på ett första möte/presentation och sedan stämmer vi av efter detta. Därefter följer introduktion. Skulle din ordinarie assistent bli sjuk löser vi det med en vikarie som du lärt känna.
Vid rekryteringen av nya assistenter söker vi egenskaper som att vara lyhörd, ansvarsfull, självständig, flexibel, trygg och initiativrik. Personalen har en anställning i kommunen och med det följer en trygghet. Kommunen driver inte verksamhet i vinstsyfte.
Alla assistenter har tystnadsplikt vilket innebär att de inte får prata om dig med någon utan ditt samtycke.
Du har regelbunden kontakt med ansvarig enhetschef kring din assistans. Både enhetschef och administratörer är lätta att nå. Vi finns här för dig.
Välkommen att kontakta oss.
Telefon 0303-23 80 00