Inspirerande besök av dansande Skugga på Sparråsskolan

Klass FA på Sparråsskolan fick en minnesvärd skoldag när de gästades av den uttrycksfulla och dansande karaktären Skuggan som en del av kommunens kulturgaranti.

Knäpptyst rör sig den helsvarta Skuggan in från korridoren och in i klassrummet där ett 20-tal förväntansfulla barn väntar. Med en konstnärlig blandning av snabba och långsamma rörelser, hoppandes och elegant glidande över golvet fångar Skuggan barnens uppmärksamhet direkt. Barnens fnitter fyller rummet när Skuggan fastnar i dörrar, smidigt rör sig upp på bord och ner på marken igen.

Bronja_780.jpg

På bild: Bronja Novak Lindblad, som uppträdde som Skuggan.

Det blev inte en helt vanlig tisdag för klass FA på Sparråsskolan då barnen fick besök av den uttrycksfulla och dansande Skuggan. Personen bakom masken är Bronja Novak Lindblad som har skapat en rad verk för både vuxen och barnpublik. Denna gång är hon som karaktären Skuggan inbjuden till kommunens förskoleklasser för att visa hur man kan uttrycka sig med form och rörelser.

Interaktiv och inspirerande danskonst

Efter att ha framfört en berättelse enbart genom kroppsrörelser, avmaskerar sig Skuggan och bjuder in barnen att utforska dansens värld tillsammans. Under Bronjas vägledning lär sig barnen att uttrycka sig genom rörelseordsdansen. Med olika rörelseord som "långsamt", "hackigt", "stående stolt staty" och "studsa" över barnen på att uttrycka sig genom sin kropp. På Bronjas signal exploderar rummet i spontandans där barnen med skratt och glädje rör sina kroppar upp och ner, högt och lågt, på bord och under stolar.

Bronja 2_780.jpg

Med ett lekfullt "STOPP!" avbryts dansen abrupt och alla fryser i sina positioner. Bronja vandrar runt i rummet och tolkar tillsammans med barnen de frusna formerna:

"Du ser ut som bokstaven N, och din kropp ser ut som ett eldklot som är redo att åka genom rymden, och här är en superhjälte surrikat!"

Efter dansen reflekterar barnen tillsammans med Bronja. Alla får peka ut vägen som sin spontana dans skett genom rummet och berätta hur det kändes i kroppen under rörelsedansen.

Det är tydligt att barnen har uppskattat besöket från Bronja och Skuggan. När det är dags att säga hejdå överöser barnen Bronja med frågor som "hur gjorde du för att stå på huvudet?" och gärna vill kramas hejdå.

En del av kommunens kulturgaranti

Det uppskattade besöket av Skuggan är en del av Kungälvs kommuns kulturgaranti, som strävar efter att ge alla barn och elever möjlighet att utforska och ta del av konst och kultur. Genom att erbjuda minst en kulturupplevelse per läsår, oavsett bakgrund eller förutsättningar, vill kommunen berika elevernas skolgång och främja kreativitet och förståelse för världen.

Mer om kulturgaranti