Trygghetslarm

Trygghetslarm är ett hjälpmedel som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp dygnet runt. Det gör att du kan känna dig trygg i din bostad.

Trygghetslarm är till för dig som bor i egen bostad och har behov av att komma i kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt vid oförutsedda situationer. Det kan till exempel vara vid fallolyckor eller liknande.

Trygghetslarmet ersätter inte nödnumret 112. Vid akuta sjukdomstillstånd ska du alltid ringa till 112. Vid sjukvårdsfrågor ska du vända dig till sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

Telefonnummer till Trygghetslarmet är 0303-23 98 74.

Såhär fungerar ett trygghetslarm

Larmet består av två delar, en fast basenhet och en mobil larmknapp. Larmknappen kan du välja att bära som ett halsband eller på din handled. Området som larmet täcker är din bostad. Trygghetslarmet sänder över de mobila näten.

När du trycker på din larmknapp kommer du i kontakt med Careiums larmcentral i Malmö. Careium skickar sedan vidare larmet till kommunens larmpersonal.

Careium_Eliza_right (2).png

 

Doro_Enzo_with_band.png

Larmnyckel

Om du får godkänt att få trygghetslarm behöver du lämna ifrån dig en fungerande nyckel till din bostad. Det är för att personal alltid ska kunna komma in i din bostad om du larmat.

Du behöver se över om din hemförsäkring ger tillräckligt skydd efter att du lämnat din larmnyckel.

Återlämning

Om du flyttar eller av annan anledning inte behöver ditt larm längre ska det lämnas tillbaka. Då får du även din nyckel tillbaka och faktureras inte längre för trygghetslarmet.

Hur ansöker jag om trygghetslarm?

Du ansöker om trygghetslarm hos en socialsekreterare genom att lämna in blanketten Ansökan om service och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen eller använda tjänsten nedan. Sedan gör socialsekreteraren en bedömning om du behöver larm eller inte. Kontakta Kungälvs kommuns kundcenter som ser till att du kommer till rätt person.

 

Så mycket kostar ett trygghetslarm

Månadskostnaden för ditt trygghetslarm följer kommunens taxa. Fråga en socialsekreterare eller avgiftshandläggare om kostnaden.

Avgifter för trygghet och stöd

Avtal trygghetslarm

Såhär ser avtalet ut som du tecknar med Kungälvs kommun när du fått rätt till ett trygghetslarm.

Trygghetslarm avtal

Så lämnar du tillbaka ditt trygghetslarm

När du vill lämna tillbaka ett trygghetslarm ska du ringa till trygghetslarmets planerare och komma överens om en dag.

Du kan kontakta trygghetslarmets personal på telefon 0303-23 98 74. Öppettiderna för återlämning av trygghetslarm med den larmklocka som hör till, är måndag till torsdag klockan 8 till 16.30 och fredag klockan 8 till 16. Du ska lämna trygghetslarmet hos kundcenter i Stadshuset på Ytterbyvägen 2.

  Sidan uppdaterades: